Paljon palveluja tarvitsevat ovat sote-uudistuksen kovaa ydintä
16.12.2021
Sote-uudistukseen liittyvää keskustelua on hallinnut terveyspalvelujen saatavuus; miten nopeasti pääsee lääkäriin ja miten kaukana on terveysasema. Todella tärkeitä asioita, mutta näiden asioiden kuntoon laittamiseksi ei tarvittaisi näin isoa uudistusta ja kokonaan uutta demokratian tasoa. Uudistuksen kovaa ydintä ovat lopulta paljon palveluja tarvitsevat, sellaiset ihmiset, joille ei riitä vain TE, vaan he tarvitsevat myös rinnalle SO:n, ja näiden todellisen toimivan integraation. Tällaisia ryhmiä ovat mm. iäkkäät, vammaiset ihmiset, lastensuojelun asiakkaat, päihde- ja mielenterveyskuntoutujat, erityislasten perheet jne. Tutkimukset ovat osoittaneet, että 10-20% asiakkaista muodostavat 80-90% palvelukustannuksista.
Jos onnistumme sote-uudistuksella tehostamaan paljon palveluja tarvitsevien ihmisten palvelukokonaisuuksia, selviämme tulevaisuudessa myös vähemmän palveluja tarvitsevien tarpeista. Väestön voimakas ikääntyminen on väistämätön sosiaali- ja terveyspalvelujen haaste .
Asiakkaan palveluketju aina tarpeen arvioinnista palvelusuunnitteluun, päätöksentekoon ja toimeenpanoon on juuri niin vahva kuin prosessin heikoin lenkki. Palvelujen väärin kohdentamisesta, asiakkaiden pompotuksesta ja poissulkemisesta on päästävä eroon. Tarvitsemme aitoa moniammatillisuutta ja toimivat it-palvelut. Tiedon on kuljettava asiakasta seuraten ja digipalvelujen on oltava helppokäyttöisiä ja saavutettavia myös apuvälinekäyttäjille.
Mutta tarvitsemme myös moniäänisen luottamushenkilöhallinnon, jolla on ymmärrys tästä kokonaisuudesta ja kykyä rivakkaankin päätöksentekoon. Kaikesta valmistelusta huolimatta ensi vuosi on työntäyteinen myös luottamushenkilöille. Mukana tulisi olla myös niitä ihmisiä, joilla on omakohtainen kokemus siitä, miten koko arki pysähtyy, jos sote-palvelut eivät toimi, Heidän joukossaan on kovin paljon niitä ihmisiä, joiden elämän korkein kynnys on se ulko-oven alla oleva.
Merja Heikkonen neuvotteleva virkamies Tuusula
|