MUISTIINPANOT - Tekninen lautakunta 22.11.2016
29.11.2016
HSL –SELVITYS JA HSL:ÄÄN LIITTYMINEN
· Perusasiakirja - päätösvalta valuu pois Tuusulan kunnalta Helsingille - Nykyiset jäsenkunnat päättävät uuden kunnan liittymismaksun 320.000€. - Vuosimaksu (jäsenmaksu) määräytyy maksulipputulojen ja kulujen mukaan (jos käyttöä on paljon jäsenmaksu nousee). Ensimmäisen vuoden jäsenmaksu perustuu arvioon ollen 3,04Meur. Tampereella linja-autojoukkoliikenne toimii kuten luulisi joukkoliikenteen toimivan: enemmän käyttäjiä, kuluiltaan tehokkaampi. è kustannus ei ole staattinen ja kunnan mahdollinen tuleva kulu on siten täysin ennakoimatonta. è vuosimaksu tulee kasvamaan erilaisten HSL:n investointien takia è kulu tullaan kattamaan 60% kuntien veroista ja 40% lipputuloilla - Tuusulan maksut HSL:n vaatimusten mukaisen infran suhteen kuten pysäkkien osalta on täysin auki. · Maakuntahallinnon velvollisuudet, kuten joukkoliikenteen alueellinen järjestäminen vahvistuu vuosina 2019–2020. HSL haluaa maksajat mukaan ennen maakuntahallinnon vahvistumista. Siihen asti tulisi tehdä yhteistyöneuvottelu HSL:n kanssa tai neuvotella osatoimisten ostopalveluiden järjestämisestä. · ELY -Keskuksen ja liikennöitsijöiden nykyiset sopimukset ovat voimassa vuoden 2019 loppuun. Yhteiskilpailuttamista ELY:n ja HSL:n kesken nykyiselläänkin, mm. Kirkkonummella (yhteistyösopimukset, HSL peruskirja 4§). Ennen nykyisten sopimusten päättymistä tulisi selvittää linjastotarpeet. HSL ei ole pystynyt vahvistamaan ostettavan palvelun tasoa. · Uusi kuntalaki velvoittaa parempaa kansalaisvaikuttamista, johon Tuusulan kuntakin on sitoutunut. On kyseenalaista kuinka kuntalainen pääsee vaikuttamaan Helsingin alaiseen joukkoliikennöintiin. Tuusulan äänivaltaosuus tulisi olemaan noin 3%, kun yhtymäkokouksesta puhuttaessa. · Lähikuntien (Nurmijärvi, Järvenpää, Mäntsälä) kanta HSL:ään on, että odottavat 2019 asti, kunnes maakuntahallinnon järjestämisvastuu joukkoliikenteelle selviää. Kokevat myös, että oman kunnan vaikuttavuus omaan joukkoliikenteeseen häviää HSL:ään liittymisen myötä. · HSL:n arvio liikennemääristä perustuu 2017 arvioituun tasoon, joka tulee olemaan alhaisempi kuin 2016. · Tekniseen lautakuntaan ei ole tuotu HSL:lle vaihtoehtoa! Tarkastelusta puuttuu vaihtoehdot kokonaan. · HSL:ään vaihtoehtoisen joukkoliikennöinnin löytäminen edellyttäisi yhteisiä neuvotteluita Järvenpään, Mäntsälän, Hyvinkään, Nurmijärven sekä paikallisten liikennöitsijöiden kanssa. · Pohjaesityksen ollessa liittymisen kannalla, ehdotan esityksen hylkäämistä edellä mainituin perustein. Edellytetään vaihtoehtoista tarkastelua.
Jari Raita Keskusta / Keskiryhmä
126§, sivu 21 ”HSL – jäsenyyden kustannusvaikutuksista Tuusulalle muodostuisi ensisijaisesti kuntaosuudesta, josta tehtyjä arvioita on tarkennettu. Tuusulan laskennallinen HSL – kuntaosuus olisi noin 3,04Meur alv 0%/vuosi. Laskennassa tehtyihin oletuksiin liittyy epävarmuuksia, joista selvimmäksi on jäänyt matkustuksen märällinen kehittyminen. Esimerkiksi matkustuksen lisääntyminen +10% nostaa kuntaosuutta puolestaan laskennallisesti +0,5Meur. Myös matkustuksen ohjautuminen bussi- ja junaliikenteen kesken muuttaa kuntaosuuslaskennan yksityiskohtia ja vaikuttaa lopputulokseen, tn. em. summia vähäisemmässä määrin. HSL:n perussopimuksessa edellytetty peruspääoman kertaluonteinen maksu on Tuusulalle noin 320.000€.” |